Kuidas on toortoitumine mõjunud mu seedimisele?

Olin aastaid arvanud, et mul lihtsalt ongi halb seedimine, teadvustamata ja tajumata, kuidas ma oma seedeorganeid kogu aeg liigse ja ebaloomuliku toiduga kurnan. Kui hakkasin tarbima rohkelt kuumtöötlemata värsket taimset toitu, kadusid kiiresti seedehäired ja ebameeldiva lõhnaga gaasid: tundsin ennast rohkem elujõulisemana kui kunagi varem. Samuti vähenes unevajadus 8-10 tunnilt 7-8 tunnile, kuna organism puhkas ennast kiiremini välja.

Küpsetatud toit vs toortoit

Küpsetatud toit liigub seedesüsteemis aeglasemalt kui toortoit. Osaliselt toimub fermentide mädanemine, roiskumine, tekivad kahjulikud ained, mis põhjustavad gaase, kõrvetisi ja degeneratiivseid haigusi.  (“Food Enzymes for Health & Longevity”, Dr Edward Howell) Ensüümirikas elus toit aitab parandada meie DNAd ja RNAd, töötades koos rakustruktuuridega varustades organismi energiaga. Nad on põletiku, paistetuse vastase ja valuvaigistava toimega, aidates balanseerida ja tugevdada immuun- ja seedesüsteemi. (“Rainbow Green Live-Food Cuisine”, C. Cousens)

Kõige rohkem raskendavad seedimist ehk tekitavad gaase töödeldud loomsed tooted: loomne valk ja loomne küllastunud rasv. Väävlisisaldus loomses valgus toodab tugevaid haisvaid gaase, taimsed toidud sisaldavad väävlit ka (küüslauk, brokoli ja lillkapsas), aga palju väiksemas koguses. Nt loomalihas 4 x rohkem kui ubades, munades 4 x rohkem kui maisis, kanalihas 7 x rohkem kui riisis, tuunikala 12 x rohkem kui maguskartulis. Ehk u 15 x rohkem väävlit toodetakse lihasööja organismis, võrreldes veganiga. Samuti puuduvad loomses toidus kiudained, mis seedesüsteemil probleemideta toimida aitavad. (“Bad farts, meat stinks”, Dr. McDougall)

Liha-piima-jahupõhine toitumine, mis sisaldab minimaalselt toortoitu, on levinud lääne ühiskonnas. See on peamisi põhjusi, miks vähemalt iga 6s inimene kannatab kroonilise kõhukinnisuse käes. Väljutamata toit hakkab soolestikus käärima ja mädanema, segunedes ka verega – tagajärjeks on tapva haisuga gaas. Selline põletikuline seedesüsteem võib tulevikus viia soolevähi väljaarenemiseni. (“Does Meat Cause Colon Cancer?”, Suzanne Dixon, MPH, RD)

Naturaalne ja isuäratav puuvili

Meie organism on disainitud kergesti seedima ja omastama puuvilja lihtsüsivesikuid, koormamata seedesüsteemi ja täites organismi toitainete vajaduse. Puuviljas leiduv suhkur on optimaalne energia vorm organismile, kuna kiudaine võimaldab suhkrul imenduda aeglaselt ja järk-järgult, mis ei tõsta veresuhkru taset kõrgele. Puuvili on parim energiaallikas ehk “kütus”, seda teab ka aina rohkem tippsportlasi. Nad saavad panna kogu oma energia esituse sooritamiseks, pole vajadust kulutada energiat raskete toiduainete nagu liha- piimatoodete ja tärkliserohkete tera- või juurviljade seedimisele. (Raw vegan athletes)

Pika eluea uurija Dr. Kenneth Pelletier leidis, et käesoleval ajal on maailmas kogukondi, kus elatakse väga vanaks, olemata seejuures haige või nõrk. Need kogukonnad on Pakistanis Hunzad, Abhaaslased, Vilcambabalased Ecuadoris, Tarahumara indiaanlased Mehhikos. Nimetatud isikud tarbivad tugeva füüsilise töö juures kuni ligi 50% vähem kaloreid kui nt keskmine Lääne dieet ette näeb/soovitab. Dr. Row Walford ja Dr Richard Weindruch (UCLA Medical Center) leidsid, et järgk-järguline kalorite vähendamine rottide toitumises, toob kaasa eluea pikenemise 60%. Piiratud kaloritega on tagatud pikenenud eluiga, normaalne vererõhk, vajalike antikehade tootmine, immuunsüsteemi tugevus, madal kolesteroolitase, madal risk südamehaigustele, normaalne veresuhkru tase jne. Kalorivaese dieedi efekt ilmneb juba peale ühekuulist praktikat. Tarbides rohkelt toortoitu tuleb kalorite vähenemine automaatselt. (Keha puhastamine toksiinidest toortoitumise abil, Sille Poola)

Kui Sul esineb seedeprobleeme, on minu soovitused järgnevad:

  1. Ära tarbi korraga palju erinevat liiki toiduaineid – selleks et selgitada välja, millised toiduained põhjustavad Su seedesüsteemile vaevusi.
  2. Kui Sa tarbid piimatooteid – tee paus 1-2 nädalaks piimatoodetest ja jälgi seedesüsteemi toimist, enesetunnet, energiataset ja meeleolu.
  3. Kui Sa tarbid lihatooteid – tee paus 1-2 nädalaks lihatoodetest ja jälgi, kuidas see mõjutab Su seedimist, enesetunnet, energiatase, meeleolu.
  4. Kui Sa tarbid gluteeni sisaldavaid teravilju: nisu, kaer, oder, rukkis, seejuures pastatooted, pagaritooted, leib jne. Tee paus 1-2 nädalaks gluteeni sisaldavatest toodetest ja jälgi, kuidas see mõjub Su seedimisele, enesetundele, energiatasemele ja meeleolule.
  5. Tarbi puuviljad alati enne rasvarohket ja valgurohket toidukorda ehk tarbi põhikogus puuvilju, toormahla päeva esimeses pooles.
  6. Joo hommikul esimese asjana sidrunivett.
  7. Kui teed toorsalatit, riivi kõik juurviljad hästi peeneks ja vesiseks, et neid oleks organismil kergem omastada. Ära sega toorsalatisse rohkem kui 3-5 komponenti. Ära tarbi ühel ajal juurvilju ja puuvilju.
  8. Lisa menüüsse monotoidukord, mis tähendab, et sööd ühe toidukorra ainult ühte liiki toitu: nt õunu, melonit, apelsini, porgandisalatit vms. See annab Su seedesüsteemile väikese puhkuse.
Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s