Kreemine marjasmuuti mandlipiimaga

Lihtne smuutiretsept, mis täidab väga hästi kõhtu ja annab palju energiat. Peale puistatud paar leotatud mandlit ja apelsinitükki.

  • mitu valminud banaani
  • peotäis maasikaid
  • peotäis astelpaju marju
  • peotäis leotatud mandleid
  • natuke vett

Leotatud mandlitest saab smuuti sees mandlipiima lisand, mis muudab selle toitaineterikkamaks.

Mandlipiim sisaldab palju vitamiine ja mineraalaineid, sealhulgas E-vitamiini, mangaani, magneesiumi, fosforit, kaaliumi, seleeni, rauda, kiudaineid, tsinki ja kaltsiumi. Antioksüdantiderikas mandlipiim aitab vältida mitmeid vähivorme ja aeglustada vananemist, muudab vere aluseliseks, olles samal ajal ensüümide- ja vitamiinirohke toortoit.

Mandlid sisaldavad rikkalikult monoküllastumata rasvhappeid, mis on organismile kõige omastatavam rasvhapete tüüp. Mandlite söömine on hea südamele, sest nendes sisalduv E-vitamiin ja foolhape ei lase rasvadel arterites ladestuda. Inimesed, kes söövad mandleid regulaarselt vähendavad oma riski haigestuda südame-veresoonkonnahaigustesse ja degeneratiivsetesse haigustesse nagu Alzheimeri ja Parkinsoni tõbi.

Miks on oluline pähkleid ja seemneid leotada?

Leotamata pähklite ja seemnete tarbimine on seedesüsteemile energiakulukas põhjustades seedeprobleeme. Leotamine aitab deaktiveerida soolt ärritavad ühendid, samal ajal avades pähklites ja seemnetes peituva maksimaalse toitainelise potentsiaali.

  1. Ensümaatilise tegevuse elustumine – näiteks tooretes mandlites, kõrvitsa seemnetes ja läätsedes puudub ensümaatiline tegevus. Nimetatud toiduained sisaldavad algselt toksilisi ensüümide inhibiitoreid, mis on looduse kaitsemehhanism, selleks et seeme säiliks õige kasvutingimuseni ning samuti, et loomad seda süüa ei tahaks. Esnüümide inhibiitorid ummistavad, moondavad ensüümide toime ja teevad ensüümid kasutuskõlbmatuks. Vees leotades inhibiitorid hävivad ja tekivad ensüümid ehk toit elustub muutudes kergesti omastatavaks seedesüsteemile.
  2. Antitoitainete kõrvaldamine – fütaadid (fütiinhape), polüfenoolid (tanniinid) ning goitrogeenid (kilpnäärme tööd ja joodi omastamist takistavad ühendid) takistavad organismis mineraalide imendumist. Fütiinhape blokeerib kaltsiumi, magneesiumi, vase, raua, tsingi ja niatsiini e vitamiin B3 imendumist pakkides need sadestuvateks, imendamatuteks ning mitte-biosaadavateks ühenditeks.
  3. Ensüümide tegevus omakorda suurendab vitamiinide hulka pähklites – eriti B-vitamiini.
  4. Paraneb valkude omastamine – leotamise protsessi käigus raskestiseeditavad valgud osaliselt jaotatakse lihtsamateks osadeks, mis imenduvad kergemini organismis.

Leota pähkleid, seemneid ja teravilju soojas vees 7-24 tundi, mis on õunaäädika või sidrunimahlaga pisut hapestatud. Pähklitel-seemnetel on erinev soovituslik leotusaeg, seda vaata täpsemalt siit.

Allikas: The benefits of soaking nuts and seeds

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s