Miks ma söön puuvilju, aga mahlastan köögivilju?

Lõpuks olen avastanud toormahlade võlu ning tunnen, et olen tänu suurenenud mahlatarbimisele energilisem ja elujõulisem: hea, mõnus ja kerge tunne on, nahk on pehmem ja jume ilusam. Avasta Sinagi enda jaoks mahlamaailm!

Toormahl on parim viis, kuidas omastada maksimum kogus toitaineid köögiviljadest

Enamik köögiviljadest on meile oma algsel kujul raskestiseeditavad, kuna sisaldavad suurel hulgal lahustumatut kiudainet – tselluloosi. Nende seas peakapsas, punane kapsas, lillkapsas, brokoli, kartul, maguskartul, porgand, peet, kaalikas, maapirn jpt. Köögivilja kiulise maatriksi sees on lukus vitamiinid ja mineraalained, mis jäävad bioaktiviseerimatuks, kuna meie seedesüsteem ei tooda ensüümi, mis tselluloosi lagundaks. Tselluloos läbib mao ja peensoole puutumatult ning lagundatakse alles jämesoole bakterite poolt.

Mahlamasina poolt eemaldatud tselluloos võimaldab toitainetel siseneda otse vereringesse ja sealt edasi rakkudesse. Köögiviljade rakustruktuuride lõhustamine ja olulisete toitainete omastamine nõuab organismilt suurt pingutust: isegi ideaalse metaboolse süsteemiga inimene suudab omastada ainult murdosa, mitte rohkem kui 35% toitainetest. Töödeldud toidu seedimisest koormatud seedesüsteem suudab omastada vaid 1% toitainetest. Näiteks kui Sa sööd porgandit toorel kujul, oled võimeline assimileerima umbes 1% olemasolevast beetakaroteenist, kuid mahlastatud kujul omastad kuni 92%. Riivitud porgandi söömine parandab toitainete omastamist kolmekordselt. (raamatust Raw Food Works, Diana Store)

Puuvilju on parim süüa nende algsel kujul, kuna viljas sisalduvad vees lahustuvad ja lahustumatud kiudained aeglustavad peensooles glükoosi imendumist verre. Puuviljade kiud sisaldavad ka fütokemikaale, mis aitavad suurendada antioksüdantide bioaktiivsust – näiteks õunas sisalduv veeslahustuv kiudaine pektiin aitab omastada õunas sisalduvaid polüfenoole. Puuviljadest sobivad mahladesse siiski sidrun, laim – vähese suhkrusisaldusega –  ja ananass – sisaldab spetsiifilist ensüümi bromelaiini, mistõttu juurviljamahla väheses koguses ananassimahla lisamine võib parandada toitainete omastamist.

Puuviljamahlu võivad endale lubada (olenevalt enesetundest) need, kelle menüüs on vähe rasva – kuni 10%, kuid kui toiduenergiast tuleb rohkem kui 10% rasvadest, pole see soovituslik.

Toormahl on suurepärane võimalus toita oma organismi elusate ensüümide, vitamiinide-antioksüdantide ja mineraalainetega. Lisades enda menüüsse  1-2 tassi toormahla päevas paraneb Sinu organismi metaboolne süsteem ehk rakkude ainevahetus, kuna rakud saavad uuenemiseks ja taastumiseks küllaldaselt vajaminevaid toitaineid, seedesüsteem saab puhata tahke toidu seedimisest, mis annab võimaluse väljutada toksiine ja muid jääkaineid – selle tulemusel on organism vähemvastuvõtlik haigustele, suurema taastus- ja tervenemisvõimega.

Veel olulisi tähelepanekuid:

  • Joo toormahla tühja kõhu peale, mitte kunagi peale suuremat toidukorda – ainult see tagab toitainete omastumise. Võid juua toormahla hommikusöögi asemel  või juua mahla pool tundi kuni tund enne hommikusööki. Samuti on hea juua energiarohket toormahla suuremate toidukordade vahel.
  • Joo toormahla teadlikult – aeglaselt ja istudes. Toitainete omastamine mahlast väheneb, kui jood mahla püsti seistes või kõndides: Sinu organism on seisundisvõitle või põgene”, mistõttu mao- ja seedetrakti süsteemi töö on aeglustunud. Toormahlas sisalduvate suhkrute seedimiseks tuleb neid enne neelamist hetk suus hoida ja lasta kokku puutuda süljes sisalduvate ensüümidega. Kui jood mahla kiirustades, ei saa keharakud kätte väärtuslikke toitaineid: mahl läheb kõhus käärima põhjustades kõhugaase.
  • Joo toormahl 15 minuti jooksul peale valmistamist. Õhuga kokkupuutel hakkavad hävima paljud vitamiinid ja antioksüdandid kaotama oma aktiivsust. Kui Sa ei saa koheselt mahla tarbida, siis sulge mahl õhukindlasse läbipaistmatusse purki ja aseta külmkappi ning tarbi vähemalt 24 tunni jooksul. See ei pruugi olla enam nii toitaineterikas nagu supervärske mahl, aga see on parem kui mitte üldse juua mahla.
  • Lisa rohelist! Lahjenda kõrge suhkrusisaldusega mahlu nagu porgandi- või peedimahl 50% ulatuses vähese suhkrusisaldusega roheliste köögiviljadega nagu kurk, seller, spinat, tšukiini, roheline salat, spinat jt. Rohelised köögiviljad sisaldavad klorofülli, võimsat antioksüdanti, mis aitab organismist välja viia raskemetalle ja toksiine, viia rakkudesse rohkem hapnikku ja stimuleerida punaste vereliblede tootmist.
  • Ei saa juua toormahla!? Kui toormahlade joomine või puuviljade söömine tekitab Sulle seedeprobleeme, võib olla põhjuseks rasvarohke toidumenüü või Candida vohamine, sellest pikemalt siin.
Advertisements

2 arvamust “Miks ma söön puuvilju, aga mahlastan köögivilju?”

  1. Tere!
    Mul plaanis soetada mahlapress ja seda eelkõige selleks, et mulle maitsevad ka need juurviljamahlad. Küsimus aga milline oleks hea ja kvaliteetne mahlapress ning kust seda soetada?

    Kõike paremat
    Liisa T

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s