Mustika-kanepismuuti

Viimasel ajal olen saanud lähedalt tuttavaks kanepiseemnetega, mida olen krõmpsutanud snäkina, kui ka lisanud toorleivakeste sisse, aga enamasti blenderdanud nendest värsket piima. :)

Kanepipiima võib juua ka täiesti puhtalt, aga mina olen seda miksinud oma suure lemmiku – kookospiimaga ning joonud seda suurepäraselt koos chai ja kakaoga. Lisaks olen hakanud puhast värsket kanepipiima smuutidele lisama, mis muudab viimased rohkem kreemjamaks ja mõnusamaks.

Siit tuleb minu üks lihtne, kuid imeliselt maitsev retsept:

  • 1 tass kanepipiima
  • 2-3 banaani
  • 0,5-1 tass külmutatud mustikaid
  • 1 tl kakao nibse (soovi korral)

Kuidas valmistada kanepipiima?

Mina valmistan piima enamasti koorimata kanepiseemnetest (võib-olla on mugavam kasutada kooritud seemneid) – 1 tassi piima saamiseks panen u 3 spl kanepiseemneid blendrisse ja valan peale klaasi sooja vett (u 40-50 kraadi). Blenderdan 2-3 minutit ja seejärel kurnan piima läbi kurnariide (kui Sul pole kurnariiet, võid koorese kiudainemassi koos piimaga smuuti sisse lasta, kuid minu jaoks on mugavam juua smuutit ilma kanepiseemne jäägita). Kanepijäägi saad ära kasutada nt küpsetistes: ei tasu ära visata, kuna see on siiski väärt kiudainepulber, mis mõjub hästi seedimisele, olles abiks kaalu langetamisel.

Miks on kanepiseemned minu menüüs olulisel kohal?

  1. Kanepiseemned sisaldavad täisväärtuslikku gluteenivaba proteiini, milles leidub kõiki 21 teadaolevat aminohapet (lisaks 8 kehale vajalikku asendamatut aminohapet).
  2. Kanepiseemned sisaldavad 25–35% valku, millest 65% moodustab imehästi imenduv edestiin, mis sarnaneb inimese vereplasmas leiduva globuliiniga. Edestiin on immuunsüsteemi korrashoiuks äärmiselt vajalik, sest tal on ka ainulaadne omadus stimuleerida antikehade tootmist, lisaks aitab rakkudel juba tekkinud DNA-kahjustust parandada. 35% kanepiseemnete proteiinist moodustub albumiin. Nii edestiin kui ka albumiin on nö hüpoallergilised ehk teisisõnu nad tekitavad väga vähe allergilisi reaktsioone vastupidiselt piimatoodetele (kaseiin, hera) ja soja.
  3. Kanepiseemnetes leidub hulgaliselt vitamiine ja mineraale – lisaks E-vitamiinile A-, C-, D- ja B-grupi vitamiine B1, B2, B3, B5, B6, B9; mineraalidest lisaks magneesiumile hulgaliselt südamele vajalikku kaaliumi, fosforit, kaltsiumi, rauda, naatriumi, mangaani, tsinki, vaske.
  4. Rohkelt vitamiine: E-vitamiin 30mg/g, C-vitamiin 14mg/g, B1 vitamiin 9mg/g, B2 vitamiin 11mg/g, B3 vitamiin 25mg/g, B6 vitamiin 3mg/g, 20 aminohapet sh Arginiin 123mg/g, Histidiin 27mg/g, Metioniin 23mg/g, Tsüsteiin 16mg/g
  5. Rohkelt mineraale: Strontium, Torium, Kroom, Jood, Räni, Kaalium, Magneesium, Väävel, Tsink, Raud. Kaltsium, Kloor, Fosfor, Koliin, Inositool, Fütosteroolid.
  6. Seemned sisaldavad rohkelt letsitiini, mis moodustub koliinist ja inositoolist. Letsitiini leidub pea kõikides elavates rakkudes ja see ongi rakumembraanide peamine osa.
  7. Samuti on kanepiseemned üks vähestest seemnetest, mis sisaldavad klorofülli ehk leherohelist.
  8. Kanepiseemned on ka suurepärane asendamatute rasvhapete (Omega 3-rasvhapped, Omega 6-rasvhapped) allikas. Need rasvhapped toimivad võimsate antioksüdantidena, kaitsevad nahka ja hoiavad ära põletikke kehas. Asendamatud rasvhapped, mis moodustuvad suures osas omega-3-rasvhapetest, toidavad ajurakke ja silmi. Asendamatute rasvhapete leidumine rasedate ja imetavate emade toidus on eriti oluline lootele ja imikule, väga vajalik kesknärvisüsteemi ja aju funktsioonide arenguks.
  9. Seemned sisaldavad umbes 80% rasvhappeid ja nende omega-3 ning omega-6 rasvhapete suhe on inimese organismile ideaalne essentsiaalsete rasvhapete tasakaal – vahekorras 1:3. Lääneliku toiduvaliku tulekuga on rasvhapete suhe inimestel paigast nihkunud. Saame liiga palju omega-6 rasvhappeid ja omega 3-rasvhapped jäävad vajaka. Kui organismis on piisavalt omega-3 rasvhappeid, siis toodetakse põletikuvastaseid koehormoone. Kui omega-3 rasvhappeid napib ja omega-6 rasvhappeid on liiga palju, siis toodetakse põletikku ja veresoonte kahjustust soodustavaid hormoone. 2 spl (30g) päevas annab päevase omega-3 ja omega-6 rasvhapete koguse.
  10. Kanepiseemned kuuluvad oma kõrge toiteväärtuse tõttu superfoodide kategooriasse.

Allikas: Kanepiseemnete tervislikkus

Kõik need olulised ained on esindatud kanepipiimas. Kanepipiima joomine tugevdab immuunsüsteemi, parandab naha, juuste ja küünte tervist, tugevdab südant, suurendab vaimset võimekust, vähendab põletikke organismis ja parandab vereringet.

Oluline on veel märkida, et kanepiseemneid/kanepipiima ei tasu kuumutada, kuna seemnetes sisalduvad väärtuslikud omega-3 ja omega-6 rasvhapped on väga tundlikud oksüdatsioonile, seega hävivad (rääsuvad) kuumutamisel.
Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s