15 minutiga kreemine toorsupp!

“Toortoit annab elujõudu, tugevdab immuunsust ja taastab tervist nii füüsiliselt, vaimselt kui emotsionaalselt.” – Ann Wigmore

Üsna hiljuti lisasin enda menüüsse toorsupid, mis on oma olemuselt kuumtöötlemata püreesupid. Blendriga köögivilju purustades on võimalik saada tulemuseks püree ilma kõrgeid hävitavaid temperatuure kasutamata.

Toorsupi valmistamine võtab ainult 15 minutit

Väga lihtne on valmistada endale elujõudu, ensüüme ja toitaineid täis toorsupp. Toorsupi eelis on see, et Sul pole vajadust oodata, kuni toiduained supi sees pehmeks keevad, seejärel oodata kuni supp jahtub temperatuurini, mil see pole enam liiga kuum söömiseks. Hoopis kergem ja ka loogilisem on valmistada supp värsketest köögiviljadest ning see madalal tulel söömiseks paraja temperatuurini kuumutada.

Kreemine suvikõrvitsa toorsupp (4le inimesele), mille valmistamiseks läheb Sul vaja:

– 2-3 keskmise suurusega suvikõrvitsat

– 250 ml kookospiima

– u 1 klaas sooja vett

– 3 küüslauguküünt

– 0,5 tl vürtskööment

– 0,5 tl kurkumit

– 1 spl peterselli ja tilli

– peoga pihlakaid (võimalusel)

– 0,5 tl roosat himaalaja soola

1. Lõika suvikõrvits ja küüslauk väiksemateks tükkideks ning aseta blendrisse (või köögikombaini), vala peale kookospiim ja puista maitseained. Aja säästmiseks võid kookospiima varem valmis teha – ühest kookospähklist saadud piim on paras kogus supi jaoks. (Kui vaja, vaata kookospiima valmistamise õpetust eelmisest postitusest.)

toorsupp, algus

2. Blenderda seni (u 3-4 min), kuni mass on kreemjas ja püreestatud.

toorsupp, valmis

3. Vala püreesupp potti ja pane pliidile. Kuumuta max 46°C-ni – temperatuuri on lihtne kontrollida nii, et hoiad potti madalal tulel, segad ja iga natukese aja tagant testid näpuga kuumust. Eemalda supipott pliidilt, enne kui näpul hakkab liiga kuum – naudi võib-olla oma elu esimest toorsuppi! :)

serveeritud

Mis juhtub toiduga kuumtöötlemisel?

Max Plancki Instituudi andmetel hävib kuumtöötlemisel 50% valku, 100% ensüüme ja fütotoitaineid. Kõige tundlikum küpsetamise suhtes on C-vitamiin, mille kadu on umbes 70-80%, B vitamiinid hävivad umbes 50% ulatuses, sealhulgas B1 ja B12 hävivad keskmiselt 96%, foolhape 97%, biotiin ehk B7 72%. Lisaks muudab küpsetamine valgu sisemist ehitust hävitades teatud funktsioonid, sellise valgu tarbimine kiirendab vananemist ning muid haiguslikke protsesse. – Cousens, G. (2005). Spiritual Nutrition. Barkeley: North Atlantic Books.

Toortoit säilitab endas elu, kui Sa ei kuumuta seda üle 46°C – kõrgema temperatuuri juures hakkavad hävima toiduensüümid. Ensüümid on toidu seedimisel hädavajalikud, kuna organism saab toetuda toidust saadavatele ensüümidele ega pea kulutama energiat ensüümide reproduktsioonile. Ensüümid on keha igas rakus, võimaldades organismi eluvõimelisuse, neid on vaja kõikides keemilistes reaktsioonides: vitamiinid, mineraalained või hormoonid on võimetud toimima ilma ensüümideta. – Russo, R. (2009). The Raw Food Lifestyle: The Philosophy and Nutrition Behind Raw and Live Foods. Barkeley: North Atlantic Books.

Küpsetatud toit liigub seedesüsteemis aeglasemalt kui toortoit. Osaliselt toimub fermentide roiskumine: tekivad kahjulikud ained, mis põhjustavad gaase, kõrvetisi ja degeneratiivseid haigusi. Ensüümiderikas toit ei paranda mitte ainult füüsilist keha, vaid ka vaimsel tasandil parandavad ensüümid organismi pingetaluvust ja intuitsiooni. Pidev töödeldud toidu tarbimine häirib hüpofüüsi tööd, mis mõjutab kõiki teisi hormoone tootvaid organeid. – Howell, E. (1994). Food Ensymes for health and longevity. New York: Avery Publishing Group Inc.

Advertisements

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s