Tee ise kookospiima!

Pildil on kolme kookose piim ja kurnamise jääk ehk värsked kookoshelbed, mida võid kasutada hiljem küpsetamisel, smuutides, müslis jne. 3 kookospähklit läks maksma 1,5 euri. Arvestades, et ökopoes maksab kookospiim keskmiselt 8 eur/l, ökokookoshelbed keskmiselt 10 eur/kg, on minu soovitus: tee ise!

Alates ajast, kui mu menüü muutus taimepõhiseks, on selles uhkel ja väärikal kohal kreemjas kookospiim. Kasutan kookospiima mitmel otstarbel: söön müsliga, lisan koore asemel kakaole/võilillekohvile, toorsupile, toorjäätisele, smuutile või hoopis juurviljaroale.

Kookos India mütoloogias

Sanskriti kirjutistes mainiti kookost juba 4 saj eKr. Lõuna-Aasias nimetatakse kookospähklit sriphala ehk jumalate puuvili, kuna see sümboliseerib täielikku kasulikkust, omakasupüüdmatut teenimist, heaolu ja suuremeelsust. Usutakse, et puu on iidse india puu kalpavriksha – puu, mis täidab kõik soovid – ümberkehastus. Seega kookospähkel mängib olulist rolli paljudes religioossetes ja sotsiaalsetes talitlustes.

Kookospähkel on alati olnud templitesse viidav and, kus ta löödi lahti jumaluste ees, meenutamaks loomade ja inimeste ohvrirituaale iidsel Veeda ajal. Kookospähklit kasutati maja sisseõnnistamisel, kui ka abielu riitustel. Jumalate austus- ja imetlusavalduste rituaalidel ehk pujadel kasutati savipotti nimega purnakumbha, mis täideti vee ja mango lehtedega ning mille peale asetati koospähkel. Purnakumbha tähendab sanskriti keeles „täidetud pott“, mis esindab Emakest Maad: vesi on eluandja, lehed on elu ise ja kookos on jumalik teadvus.

India mütoloogias kookospähkli 3 „silma“ kujutavad võimsa jumala Shiva kolme silma. Kookospähkel kujutab inimkeha ning kookospähkli purustamine sümboliseerib egost vabanemist – ainult nii me saame täielikult vabaneda ja ühineda Brahamiga – ülim hinge kõiksusega.

Kookospiima kasulikkus

  1. Kookospiim sisaldab külluslikult vitamiine nagu C, E, B1, B3, B5 ja B6, mis seisavad esiteks naha tervise eest: aidates nahal püsida elastne, pehme, kestenduste- ja ekseemivaba.
  2. Kookospiim sisaldab seleeni, mis aitab leevendada artriiti sümptomeid, vähendades vabade radikaalide hulka ja liigesepõletikku.
  3. Mineraalaineid nagu kaaliumi, naatriumi, magneesiumi, fosforit – mis samuti niisutavad keha seespidiselt. /Tassi kohta 89 mg magneesiumi, mis aitab rahustada närve ja säilitada normaalset vererõhku; 240 milligrammi fosforit ühe tassi kohta, mis aitab tugevdada meie luusid.
  4. Kookospiima rasvhapetest on 50% lauriinhape (emapiimas 6,2% kogu rasvast). Lauriinhape annab emapiimale immunsust tõstva toime, hape teisendatakse kehas ühendiks nimega monolauriin, millel on antimikroobne, antioksüdantne, seene-ja bakteritevastane mõju. Lauriinhape hoiab ära ka vähi tekkimist ja vabade radikaalide poolt tekitatud mutatsioone. Oma antibakteriaalse toime tõttu aitab ravida haavandeid, kurgu põletikke, kuseteede infektsioone, igeme- ja suu limaskesta põletikke, paradontoosi, vähendab põletiku nähtusid,soodustab kudede taastumist ning toetab immuunfunktsiooni. Kookosõlis leiduv kaprüülhape (8%) ja teised rasvhapped hävitavad candida-pärmseent.
  5. Kookosrasv aitab imendada ja seedida teisi toitaineid, k.a. vitamiinid, mineraalid ja aminohapped. Parandab Ca ja Mg imendumist ning toetab sellega tugevate luude moodustamist. Soodustab teatud B- vitamiinide, rasvlahustuvate K-, E-, D- ja A- vitamiini, beeta karoteenide ja aminohapete imendumist.
  6. Kookosõli on ainus õli, mis aktiveerib kilpnäärme tööd. See õli stimuleerib türeoidhormooni tootmist ja kiirendab nii ainevahetust.
  7. Vaatamata kõrgele küllastunud rasvhapete sisaldusele: või- ja hapukoore asendamine kookospiimaga aitab vähendada LDL (halva)  kolesterooli taset. Mitte kõik küllastunud rasvhapped pole võrdsed – taimne küllastatud rasv kookosõlis erineb loomsest rasvhapete ahela pikkuse poolest. Keskmise ahelaga triglütseriidid imenduvad läbi sooleseina, viiakse otse maksa ja kasutatakse ära energiaks. Kookospiim tõstab kolesterooli taset, kuid selle lauriinhape suurendab HDL (hea) kolesterooli taset, mis parandab HDL – LDL (halva) kolesterooli suhet.

(Allikas: Kookosõli mõju; Coconut oil: when saturated fad may be good for you; 15 benefits of Coconut milk)

Kookospiima valmistamine

Kookospiima on lihtne valmistada ning see võtab aega umbes 20 minutit.

1. Osta poest üks raske loksuv ja kiuline kookospähkel, jälgi et kookospähkli 3 silma oleksid ilma mädaplekkideta. Kookospähkli purustamiseks sobib hästi haamer.

vahend

2. Ava kookospähkel kasutades haamrit või nuga. Videos on näha erinevad tööriistad, millega on kõige parem kookospähklit avada ja saada kätte sisu. Piima tegemiseks on spetsiaalne mahlamasin, mis eraldab kookospiima massist, mina aga teen seda käsitsi. Kui Sul pole kõiki vajaminevaid tööriistu, siis ole lihtsalt loov. :)

.

Kookospähkel on värske siis, kui kookosvesi on selge ja meeldiva magusa maitsega. Lisa kookosvesi kookospiimale või tarbi koheselt, sest õhuga kokkupuutel kaotab vesi toitaineid.

Kookosvee kasulikkus

Kookosvesi niisutab meie keha enam kui tavaline vesi – see vesi on identne meie vereplasmaga, tehes sellest universaalse doonori. Kookosvesi on rikas kiudainete, ensüümide, C-vitamiini, mineraalainete (magneesiumi ja kaaliumi) ja aminohapete sisalduse poolest. Kookosvesi aitab tugevdada immuunsüsteemi ja võidelda gripiga; hoida südame-veresoonkonna tervist; filtreerida neerudel toksiine vähendades neerukivide esinemist. Näiteks on kookosvesi hea mangaani allikas, mis aitab organismil metaboliseerida glükoosi reguleerides seega veresuhkru taset.  Mangaan mõjutab kõiki ainevahetuslikke funktsioone, ravib põletikke, ennetab osteoporoosi, leevendab PMS sündroomi naistel, aitab kaasa vitamiinide imendumisele ja aitab säilitada seedetrakti funktsioone. (Allikas: Enormous health benefits of coconut water)

masinas

3. Nüüd vala peale soe vesi (1 tass u 40 kraadist vett) ja blenderda masinaga umbes 3-4 minutit.

valmis

5. Võta kurnariie/marli ja kurna välja soe kreemjas kookospiim!

marliriidega2

6. Võta aeg, et naudida seda jumalate jooki värskelt – kasvõi puhtalt ilma lisanditeda maitseb see suurepäraselt!

Toitude sisse sobib ka juba 1-2 päeva seisnud kookospiim. Toitainete- kui rasvhapeterikkuse poolest on kookospiim väga rammus toit, kindlasti ei tasu sellega liialdada, vaid tarbida mõõdukalt. Armastan viia kookospiima külakostiks ja pakkuda erilistele külalistele! :)

ja lõpptulemus2

OLULINE TEADA:

Oluline on pidada silmas, et rasvad ei moodustaks mitte üle 10% meie toiduenergiast. Tervise kvaliteet langeb märgatavalt, kui rasvaprotsent menüüs tõuseb üle 10%. Dr. Dean Ornish, John McDougall, Michael Klaper, William Harris, Ruth Heidrick, Michael Greger, Neal Barnard teiste seas, soovitavad südamehaigetel, kui ka kõigil teistel, kes soovivad parimat tervist ja ennetada südame-veresoonkonnahaigusi, tarbida taimset rasva maksimaalselt 10%. Seega ei tohiks taimepõhisel toitumisel süüa kookosrasva lusikate viisi (nagu mõnel pool soovitatakse), vastasel juhul kasvab rasvaprotsent väga kõrgele.

Isevalmistatud kookospiima tasuks eelistada nii tööstuses valminud kookospiimale kui ka puhtale kookosrasvale. Kookospiim on toitvam kui kookosrasv. Isevalmistatud kookospiim sisaldab kõiki toitaineid, mida sisaldab kookospähkel: süsivesikud, valgud, rasvad, kiudained. Kontsentreeritud kookosrasv on ilma kiudaineteta, valgu, süsivesikute ja veesisalduseta. Kui valmistad ise kookospiima, võid olla kindel tooraine kvaliteedis ega pea kartma muid lisa- ja säilitusaineid, mida lisatakse, selleks et toiduaine säiliks. Saad ise reguleerida, kui rasvast kookospiima soovid juua. Tööstuslikult toodetud kookospiim sisaldab keskmiselt 87% rasva, kui soovid teha kooretaolist kookospiima, lisad vähem vett, kui lahjemat ehk väherasvast piima, lahjendad rohkema veega. Positiivne on see, et kookosrasv on nn tavalisest taimeõlist madalama kalorsusega: üks gramm kookosõli sisaldab vaid 6,8 kcal, muud õlid keskmiselt 9 kcal.

Advertisements

4 arvamust “Tee ise kookospiima!”

Lisa kommentaar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Muuda )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Muuda )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Muuda )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Muuda )

Connecting to %s